Evantian vastuullisuusohjelman mittarit ja tavoitetasot

Neljä henkilö kokoaa palapelin isoista yhteensopivusta paloista

Evantiassa on laadittu alkuvuoden 2025 aikana Evantian ensimmäinen vastuullisuusohjelma. Ohjelma pohjautuu vastuullisuustyön standardeihin, eli VSME- ja CSRD-viitekehyksiin.

Vastuullisuus on tärkeässä roolissa alamme toimijoiden keskuudessa ja toiminnassa. Tietojemme mukaan Evantian vastuullisuusohjelma on ensimmäinen rakenteelliseen muotoon laadittu ja alan standardeihin pohjautuva vastuullisuusohjelma alallamme.

Vastuullisuus on vahvasti mukana Evantian arvoissa, joten oman vastuullisuusohjelman rakentaminen oli meille äärimmäisen luontevaa.

Evantian vastuullisuusohjelman työstöstä on kerrottu keväällä julkaistussa blogissamme: Evantian vastuullisuusohjelman työstö on käynnistetty

 

Evantian vastuullisuusohjelman sisältö

Vastuullisuusohjelmamme pääkohdat ovat ympäristö, asiakkaat ja yhteiskunta, oma henkilöstö sekä hallintotapa. Jokaiselle pääkohdalle asetettiin 2-5 mittaria, joiden avulla arvioimme ja kehitämme vastuullisuustyömme laatua.

 

YMPÄRISTÖ

Ympäristön osalta tavoitteemme on osaltamme vähentää toimintamme ympäristövaikutuksia sekä päästöjä. Määrittelemme meitä koskevat ympäristökriteerit ja toimimme niiden mukaisesti toimipisteissämme ja hankintoja tehdessämme.

Tulemme myös laskemaan ja seuraamaan hiilijalanjälkeämme sekä pienentämään sitä mahdollisuuksien mukaan.

MITTARIT JA TAVOITETASOT

Ympäristöön liittyen tulemme siis selvittämään CO2-päästöjemme tason vuonna 2025. Olemme myös määritelleet Evantian ympäristöohjeet sekä toimintaohjeet ympäristönäkökulmien hyödyntämiseen.

Lisäksi pienennämme ympäristövaikutuksia osaltamme myös mm. siten, että toteutamme etätulkkauksia, toimistomme ovat kompakteja ja tehokkaita ja sijaitsevat ns. toimistohotelleissa. Lisäksi paperiton toimisto toteutuu meillä lähes täysin.

 

ASIAKKAAT JA YHTEISKUNTA

Asiakkaiden ja yhteiskunnan osalta toteutamme tärkeää tavoitetta, eli osallisuuden, tasavertaisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumista. Osallistumme myös toimialan, palveluiden ja uusien osaajien kehittämiseen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.

Meidän tehtävämme on toteuttaa laadukasta palvelua.

MITTARIT JA TAVOITETASOT

Mittaamme tilaaja-asiakkaidemme tyytyväisyyttä vuosittain toteutettavalla kyselyllä, josta vastuullisuusohjelman mittariksi on valittu NPS (Net Promoter Score), eli suositteluindeksi.

Evantian yhteiskunnallista vaikuttavuutta voidaan arvioida tulkkaustuntien ja kommunikaatio-opetuksen tuntien määrällä.
Asiakkaisiin ja yhteiskuntaan liittyvää vastuullisuutta ja vaikuttavuutta toteutamme myös tarjoamalla opinnäytetöitä vuosittain, osallistumalla aktiivisesti markkinavuoropuheluihin, suurella tilaaja- ja loppuasiakkaiden määrällä sekä korkealla henkilöstön osaamis- ja koulutustasolla.

OMA HENKILÖSTÖ

Huolehdimme henkilöstömme työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta ja työkyvystä. Meillä työn tekeminen on helppoa ja sujuvaa. Emme hyväksy syrjintää tai epäasiallista kohtelua. Yhteistyö työsuojelun ja luottamushenkilöiden kanssa on aktiivista ja jatkuvaa, samoin osaamisen kehittäminen.

Määrittelemme toimintamme tueksi ”tulevaisuuden työkyky” –ohjelman ja seuraamme sen mukaisia toimenpiteitä.

MITTARIT JA TAVOITETASOT

Vuosittainen työyhteisökyselymme (TYK) luo pohjan kahdelle tärkeälle mittarille, eli eNPS:lle (työntekijöiden suositteluindeksi) ja työn tekemisen helppoudelle (asteikko 1-5).

Koulutuspäivien laskennassa huomioidaan erilaiset Evantiassa toteutetut tilaisuudet, joissa on koulutuksellinen osio, eli mm. ammattiryhmien tapaamiset, työyhteisöpalaverit sekä muut eri aiheista toteutetut sisäiset ja ulkoisen kouluttajan toteuttamat koulutukset, webinaarit, verkko-oppimiset, ym. Toteutettujen koulutusten tuntimäärät huomioidaan kokonaisuutena ja lasketaan sen pohjalta keskimääräinen koulutuspäivien määrä per evantialainen. Tarjoamme koulutuksia myös kattavasti eri aiheista.

Näiden lisäksi seuraamme luonnollisesti myös muita työyhteisökyselyn mittareita, sairaspoissaolojen ja tapaturmien määrä sekä syrjintä-/kiusaamistapausten määrä, joihin meillä on luonnollisesti nollatoleranssi.

 

HALLINTO

Hyvä hallintotapa tarkoittaa meidän tapauksessamme sitä, että toimimme Evantian arvojen sekä alan ja Evantian eettisten periaatteiden mukaisesti. Huolehdimme yksityisyyden suojasta, tietoturvasta ja tietosuojasta.

Kuvaamme Evantian eettiset toimintaperiaatteet yhdessä henkilöstömme kanssa ja koulutamme jatkuvasti evantialaisia tietoturvaan toimintaperiaatteisiin liittyen.

MITTARIT JA TAVOITTEET

Olemme käynnistäneet eettisten toimintaperiaatteiden työstön ja tietoturvakoulutukset tentteineen on meillä jatkuva käytäntö, jonka toteutamme Navisecin kautta. Työyhteisökyselyllä seuraamme arvojemme toteutumista käytännössä.

Lisäksi tavoitteenamme on luonnollisesti huolehtia hyvästä hallintotavasta sekä tietoturvasta ja -suojasta niin, että niihin liittyviä vahinkoja tai rikkomuksia ei synny.

Yhteenveto

Olemme laatineet yhdessä hienon ja erittäin konkreettisen vastuullisuusohjelman Evantialle. Laatimamme vastuullisuusohjelma ei ole mikään toiminnastamme irrallinen osa, vaan koko sen sisältö liittyy täysin meidän perustehtävämme toteuttamiseen (Kommunikointi kuuluu kaikille), arvoihimme sekä strategiaamme.

Näin vastuullisuusohjelma on meille aidosti hyödyllinen ja voimme sen avulla arvioida toimintaamme ja kehittää sitä entisestään. Olemme myös luoneet edellytykset kaikkien em. mittareiden seurannalle ja ne on automatisoitu hyvin pitkälle.

Laadimme Evantian ensimmäisen vastuullisuusraportin alkukeväästä 2026, jolloin raportoimme vuoden 2025 toimintaa.

Tästä on erittäin hyvä jatkaa vastuullisuustyötä yhdessä!

 

Lisätietoja: Petri Maliranta

Takaisin uutislistaukseen

Kommentit

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Evantian logo
Yksityisyyden hallinta

Hyödynnämme evästeitä varmistaaksemme Sinulle parhaan mahdollisen palvelun. Voit hallinnoida itse, mitä evästeitä palvelussa otetaan käyttöön ja muuttaa asetuksiasi helposti milloin tahansa.